zondag 24 februari 2013

SJAAL gemaakt van een T-shirt

 
 
SJAAL gemaakt uit oude T-shirts
Dit is mijn inzending voor een wedstrijd bij ons op school.
Voor de krokusvakantie waren er twee lln die zo lief kwamen vragen of ik ook wou deelnemen.
Oké was mijn antwoord. Maar ik wou iets eenvoudig maar toch wel tof. Het maken van die gaatjes in oude T-shirts had ik al eens gezien en zo kwam ik op dit idee
 
ZO MAAK JE HEM ZELF:
DE SJAAL
Je neemt twee oude T-shirt. Je knipt de rand eraf (leg die opzij, voor de bloem).
Bepaal zelf de hoogte van je sjaal.
Knip in de tweede eenzelfde groot stuk. Bepaal wat je binnen- en buitenstof wordt. In de buitenstof knip je de gaatjes. Dit volgens eigen gevoel en fantasie. Ik heb gekozen voor een afwisseling.
 
Eens je de gaatjes geknipt hebt stop je de binnenstof in de buitenstof. Rek je sjaal uit en je zal zien dat de gaatjes wat opkrullen = tof effect. Om er voor te zorgen dat je de twee delen niet verliest naai je best, aan de naden ietsje naar binnen, de delen zo onopvallend mogelijk aan elkaar. Dit doe je best op 4 plaatsjes.
 
DE BLOEM
 Uit de mouw knip je twee kleine strookjes en een dubbel groter strookje. Dit uit biede stoffen. Kan dat niet uit de mouw dan kan je hier perfect een deel van de T-shirt gebruiken of de naadrand die je er in het begin hebt afgenkipt (zo heb ik dat gedaan met de bloem van mijn wedstrijdsjaal). Vergeet ook niet een klein cirkeltje uit te knippen. Dit kan ook later wanneer je bloem reeds gemaakt is zo weet je hoe groot het moet zijn.
 
 Neem de twee bredere delen samen en rijg de draad er doorheen. Trek aan je draad en je merkt dat alles wat stropt. Vorm de bloem door de stroken in een spiraalvorm op te krullen. Achteraan naai je dan stap voor stap alles vast zodat het bloempje compact samenblijft. Leg de fijne stroken hierop. Ik heb uiteindelijk gekozen om van elks kleur maar 1 slinger dubbel te gebruiken.
 

 Naai de slingers vast, onderaan je spiraal. Leg het cirkeltje hierop zo verberg je de achterkant. Naai dit alles met de festonsteek (zie drie middenste foto's) vast. Naai nog een veiligheidsspeld of brochespeld vast aan de achterzijde.TIP: ietsje hoger dan het midden anders klikt je bloem wanneer je ze vastspeldt, door het gewicht. Trek zachtjes aan de tricot en je merkt dat je bloem nog wat meer begint te krullen
 
Hier zie je mijn verschillende resultaten. Kleine en langere sjaals.Dit hangt af van de maat van
je T-schirt.  Sommige heb ik met de overlock vastgemaakt aan de rand (zie rood -bruine) Maar het mooiste resultaat, vind ik toch, is als je ze maar op 4 plaatsjes vastzet zoals ik beschreven heb. Dan rek je aan de sjaal en krijgt je uiteinde ook een mooie krul en speelt de effenstof aan de rand ook mee als kleurlijn.
Bij mijn wedstrijdsjaal heb ik er voor gekozen om in 3 lagen te werken. Ik heb de buitenstof ook van binnen gestopt waardoor je de gaatjes bij het dragen nog beter ziet. Tussen de twee gaatjes stoffen zit dan een effen stof.
 
Als je hem zelf es maakt, heel veel plezier hiermee.
Dit ga ik zeker es doen met de lln.
Oh ja mijn dochter is er zot van en heeft er al enkele op haar kamer liggen.
 


1 opmerking:

  1. Mooie sjaal!! Ik vrees dat ik al weet wie er gaat winnen...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...