maandag 1 juni 2015

kLeUteRs eN kUnsT = SuPer !


Een goeie maand geleden kreeg ik onverwacht een telefoontje met 
de vraag of ik nog es met kleuters rond kunst aan de slag wou gaan.

Nog eens , wel heel lang geleden heb ik dat al eens gedaan.
De mevrouw die me belde is dezelfde juf van toen.


Alle juffen van die kleuterschool zijn volop rond kunst aan het werken

Een echte kunstenaar in de klas, zou de max zijn.
En als je't ziet zitten, wil je dan ook met de kleuters aan de slag.

Ik twijfelde geen seconde
en zij heel graag JA


De juffen zijn echte krakken in het zoeken naar fijne projecten.

Het was heel kort op de bal maar geen paniek want 
de juffen wisten wat ze wilden en 
ik zag direct hoe we het met die kapoenen konden doen.

Na enkele experimenten en een fijn overleg met de juf
was de doe-dag er heel snel.


In een kringgesprek toonde ik de kleuters 
heel wat van mijn illustraties.

Werkjes die getekend, geschilderd, een collage,
 met potlood en jawel met draadjes gemaakt werd 
opende hun ogen en zorgde er voor dat ze het gevoel 
van een echte kunstenaar in de klas konden ervaren.

Oogjes vol bewondering staarden me aan.
Zo mooi om zien hoe kleine kapoenen zo enthousiast kunnen zijn.

Daarna de grote klasgroep ingedeeld 
en aan de slag gegaan.


het idee van de juf kwam van hier.

De Schreeuw van E. Munch werd grondig bekeken, 
ik vertelde hun wat weetjes
om daarna met kleur aan de slag te gaan.

Deze lieve kleuters kregen van mij een basisschema
en bouwden daarna helemaal zelf de lijnen en vlakken op.

Samen ontdekken en uitwerken.


Wat een vlijtige kereltjes 
Vol enthousiasme en met heel veel gevoel voor kleur.

Stuk voor stuk meesterwerkjes
Nu was het mijn beurt om vol bewondering 
naar hen te kijken.

Een dikke dikke pluim voor deze lieve kleuters





Vorige vrijdag was het kunstproject in de school 
te zien. Jammer genoeg kon ik er niet bij zijn maar 
ik heb er wel aan gedacht en de juf heel veel succes gewenst.

Dit vind ik zo kei tof om doen 
dat ik dit toch in m'n achterhoofd meeneem.

Dikke merci lieve juffen van de derde kleuterklas
Het heeft me zo veel deugd gedaan.
En ik heb ook weer heel wat bijgeleerd.
:-)


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...